Apartman Yönetimi - Kapıcılar Hakkında
Apartman görevlisini; kat malikleri kurulu yada bu kurulun verdiği yetkiye dayanarak yönetim kurulu, yahut kurulun verdiği yetkiye dayanarak apartman yöneticisi işe alır.
Apartmanda bağımsız bölüm adedi (daire) 8'den az olan yapılarda; kat malikleri aralarından bir kişiyi yetkilendirerek apartman görevlisini işe alırlar.
Apartman görevlisini işe almadan önce yöneticinin uygulaması gereken birtakım prosedürler vardır.
- Yöneticinin apartman görevlisini ilan veya herhangi bir yolla bulması.
- Apartman görevlisi adayının hakkında adli bir ceza almış mı? (Ceza almış ise neden ve ne ceza aldığının sorgulanması.)
- Kişinin şimdiki zamanda yada ileride sorun yaratabilececek bir sağlık sorunu var mı diye sağlık raporu istenmesi.
- Nufus örneğinin istenmesi.
- Apartman yöneticisinin kapıcı ile hizmet sözleşme yapması.
- Sosyal Sigortalar Kurumuna işe giriş bildirgesinin verilmesi.
- Bölge Çalışma Müdürlüğüne İşyeri Bildirgesinin verilmesi.
- Sigortalı işe giriş bildirgesini tanzim edip SSK'ya bildiriniz.(Onaylı bir suretini dosyalayınız.)
- İşçi bildirim listesini veriniz.
- Vukuatlı nüfus kaydından aile durumunu tesbit ediniz
- Apartman görevlisine iş yönetmeliği hazırlayarak veriniz.
- Apartman görevlisinin işe başlamasından sonra 3 gün içinde Kimlik Bildirme Belgesini doldurup muhtar tarafından onaylatılıp Mahalli Genel Kolluk Örgütü'ne veriniz. (1774 nolu Kimlik bildirme kanunu Md.5)
- Apartman demirbaşlarını belirleyerek apartman görevlisine zimmetlenmesi ve bakım/onarım yapılmasını sağlayarak işleyişini devam ettirmek.
- Kat maliklerine apartman görevlisini tanıtarak işe başlamasını sağlamak.
DİKKAT:
2004-2005 ve takip eden yıllarda bu tür konular ile ilgili birçok sorun geldiği için bir açıklama yapma gereği duyuyoruz.
Apartman görevlisinin apartmana verdiği temizlik hizmetine karşılık olarak binada ayrılan kapıcı dairesinde barınması yasa dışı bir işledir. (Halk arasında kısaca kira karşılığı denilmektedir.)
- Kapıcı konutları apartman görevlilerine kiraya verilemez veya herhangi bir ücret talep edilemez.
- Bir hizmetin karşılığı kira ise; ssk ve diğer haklardan nasıl yararlanacak.
Apartman görevlisi ile işveren arasında yapılacak olan sözleşmede hangi maddeler yer almalı?
Yazılı sözleşmelerde aşağıdaki hususların bulunması gerekir.
- işçi ve işvere ait özlük bilgileri,
- Yapılacak olan iş yönetmeliği,
- İşveren ve işyeri adresi,
- Süreli sözleşme yapılmış/yapılacak ise bu sürenin belirtilmesi,
- Apartman görevlisiine verilecek olan ücret, ödeme şekli ve zamanın belirlenmesi,
- Tarafların kendi aralarında almış oldukları özel şartlar,
- Hizmet akdinin yapıldığı gün,
- Tarafların imzası.
Kapıcı sözleşmesi'nde;
- İşveren kişi; "Kat malikleri kurulu",
- İşveren vekili, "Yönetici",
- İşyeri, "Anagayrimenkul",
- İşçi, "Kapıcı",
- Yapılacak iş, "Kapıcılık hizmeti" dir.
- Kapıcı sözleşmesi; niteliği bakımından hem bir "Hizmet akdi",hem de "İş akdi"dir.
Örnek kapıcı sözleşmesini indirmek için tıklayınız »